Autokorjaamoiden laadunvalvonta

Autokorjaamoiden laadunvalvonnan keskeisenä tavoitteena on tuottaa asiakkaalle mahdollisimman hyvää ja tasalaatuista huoltopalvelua. Tällä varmistetaan se, että asiakkaan autoon tehdään huolto-ohjelman mukaiset työt ja tarkastukset mahdollisimman hyvin ja kattavasti. Huomiota kiinnitetään teknisen osaamisen lisäksi asiakaspalveluun ja korjaamoiden prosesseihin. Laadunvalvonta tehdään pääsääntöisesti ajoneuvon valmistajan, maahantuojan tai korjaamoketjun toimeksiannosta. Laadunvalvonta suoritetaan ns korjaamotestillä tai auditoinnilla. Auditoinneissa keskitytään korjaamon laitteisiin ja prosesseihin.

Testmill on riippumaton ja puolueeton autoalan testausyritys. Testmill ja TCT fuusioituivat maaliskuussa 2020. Autokorjaamoiden laadunvalvontaa on TCT:llä tehty jo vuodesta 1992. TCT on toiminut pitkälti alan suunnannäyttäjänä ja laadunvalvonta eli ns. ”korjaamotesti” onkin muodostunut alan standardiksi. Sen avulla löydetään korjaamoilta niin hyvät kuin kehitystä kaipaavat kohteet. Tavoitteena on varmistaa hyvä huollon laatu ja sitä kautta olla vaikuttamassa osaltaan myös liikenneturvallisuuteen. Laadunvalvonta tuottaa korjaamoille pitkäjänteistä toiminnan kehittymistä ja edesauttaa toiminnan kehittymistä hyvästä erinomaiseksi.


Miten korjaamotesti etenee käytännössä?

Maahantuoja tai korjaamoketju tilaa korjaamotestit ja tilauksen yhteydessä sovitaan testien lukumäärä ja kohteet. Samalla maahantuoja tai korjaamoketju antaa huollon asiakkaiden yhteystiedot, joista Testmill:n asiantuntija valitsee satunnaisesti riittävän määrän testiasiakkaita. Korjaamotestiin osallistuvalle testiasiakkaalle maksetaan osallistumisesta korvaus. Osallistuminen vie testiasiakkaan aikaa noin puoli tuntia. Korjaamotestiin osallistuminen on vapaaehtoista.


  1. Yhteydenotto


    Testmill:n asiantuntija ottaa yhteyttä testiasiakkaaseen, joka on varannut autolleen huollon ja tiedustelee halukkuutta korjaamotestiin osallistumisesta.

  2. Tapaaminen


    Testmill:n asiantuntija tapaa testiasiakkaan ja tarkastaa huollettavan ajoneuvon sekä perehdyttää ja haastattelee asiakasta. Tapaaminen kestää noin 15 minuuttia.

  3. Huolto


    Testiasiakas vie auton huoltoon normaaliin tapaan.

  1. Nouto


    Testiasiakas noutaa auton huollosta.

  2. Haastattelu


    Testmill:n asiantuntija haastattelee testiasiakkaan huollon palveluprosessin onnistumisesta ja asiakaskokemuksesta. Samalla testiasiakkaalle luovutetaan osallistumispalkkio. Haastattelu kestää noin 10 minuuttia.

  3. Tarkastus


    Testmill:n asiantuntija tarkastaa ajoneuvon mekaanikon kanssa ja varmistaa huollon teknisen osuuden suoritustason. Tämän jälkeen testiasiakas on valmis jatkamaan matkaa. Ajoneuvon tarkastus kestää noin 10 minuuttia.

  1. Palaute


    Testmill:n asiantuntija käy korjaamon henkilökunnan kanssa läpi korjaamotestin havainnot. Testiasiakkaalta saatu puolueeton palaute on tehokas keino palveluprosessin kehittämisessä.

  2. Raportointi


    Jokaisesta korjaamokäynnistä laaditaan raportti ja tulokset viestitään työn tilaajalle. Näin korjaamo pystyy kehittämään omaa palveluprosessiaan ja teknistä korjaamon laatuaan juuri oikeissa asioissa.